• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Powered by
  • One level uP!!!

    May 25, 2010
    Alhamdullilah saya ucapkan kepada Maha Pencipta kerana masih memberi peluang kepada saya untuk menulis bagi post kali ni..walaupun minggu ni agak sbuk dengan latihan ketenteraan kat sni selama 1 sebulan setengah ni dan dua mnggu sudah pun berlalu,saya cuba untuk menulis bagi sama-sama kita lengkap melengkapi antara satu sama lain serta berkongsi pengalaman dengan rakan2 maya yang saya kasihi kerana Allah sekalian..

    Sebenarnye post kali ini bekisarkan tentang apa saya telah hadapi pada military sem kali ni..mesti kwan2 plik..apa hal ni?..level up!!...game ke?...hahaha...mngkin tulah soalan yang termain-main dalam fikiran sahabat-sahabat sekalian..Actually hari ni saya pegawai kadet muhammad ikhwan telah dinaikkan pangkat kepada pegawai kadet kanan ataupun dalam bahasa Navynye..midshipman..Alhamdullilah serta syukur sangat ke hadrat Ilahi kerana memberi peluang kepada hambaNya untuk merasa majlis yang diadakan pagi tdi..ni ada la gambarnye..


    Bkn main posing..hahaha..tpi kawan2 saya sebenarnye bukanlah ingin bangga apa yang saya dapat hari ni..sebenarnye inilah menjadi medan kepada saya untuk melatih seta ingin membentuk hati agar tidak sekali kali khayal atau dibawa arus riak...kita pun tersedia maklum riak tulah boleh menjatuhkan iman kita serta merupakan syirik akhbar...nau'zubillah...harap2 dijauhkanlah..Dalam royal navy apabila seorang tu mendapat pangkat midshipman , staff ataupun lain-lain pangkat hendaklah memberi hormat kepada midshipman walaupun kami belum ditauliahkan sebagai seorng pegawai..tulah cite dia..

    Tpi sahabat-sahabat sebenarnya sepanjang saya berada dalam tentera ni banyak yang telah mengajar saya untuk menjadi seorang mukmin yang menjadikan 10 musawafat tarbiyah sebagai rukun hidup.Diuji dengan kesabaran, pengorbanan yang besar serta dijemur ditengah panas..dan diri ini merasakan seperti sahabat Rasullah s.a.w , Bilal Bin Rabah.Walaupun tidaklah sehebat beliau dimana dijemur serta ditindihkan dengan batu diatas dadanya dalam pada masa yang sama disebat oleh tuannya, Umaiyah bin Khalaf...tetapi mulut beliau tetap setia menyebut Ahad!Ahad!..begitu kuat teguhan hatinya..tpi bila dbandingkan dengan hamba yang hina ini..kumat kamit memarahi instructor yang memberi arahan..masyaAllah..sama2 kita renungkan..

    Assalamualaikum..

    4 kritiks:

    1. Ummi said...:

      Waalaikummussalam Angah,

      Tahniah drp ummi dan abah, teruskan usaha dalam mengejar cita-cita kita di dunia ini. Jangan lupa akan matlamat kita di alam sana teruskan usaha dalam mencapai matlamat yang jauh dan teruslah beristiqamah dan selalu muhasabah agar tidak tersasar dr matlamat kita yang sebenar.

      Sekali lagi tahniah drp ummi.

    1. ::pujangga-hidup:: said...:

      tima kasih bnyak2 umi..i/Allah doa umi ngan abah akan angah jadikan sebagai kekuatan untuk angah..

    1. chentai che'gu said...:

      jarang nk jmpe askar yg alim nih huhu.. keep it up.. =)

    1. ::pujangga-hidup:: said...:

      thnaks chentai cikgu..i?Allah agar istiqamah dlam alam blog ni..