• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Powered by
  • hYgIenE pArt2

    Nov 25, 2010
    alhamdullilah diberi jugak kesempatan untuk menyambung entri yang sebelum ini tertangguh disebabkan kesibukan dengan paper yang belum habis,i/Allah tinggal lagi dua paper untuk diakhiri..seperti yang dijanjikan untuk sesi yang kedua ini akan dikongsikan tips-tips ataupun perkara apa yang sepatutnya kita beri perhatian.




    Kebersihan Gigi

    Bila abaikan kebersihan gigi ini akan mengundang species penyakit yang diberi nama gingivitis, masalah gigi dan yang paling penting sekali bau mulut.Bau mulut ni lah memalukan dan jelas.

    sebab2 bau mulut.

    1)makan terlekat kat di gigi.
    2)makanan apa yang kita makan.kurangkan makan makanan yang odour dia kuat sangat mcm bawang putih, durian, petai dan etc.
    3)penyakit gusi

    macam mna nak buat ekk??

    1)berus gigi sekurangnya tiga kali sehari terutamanya time lepas makan atau sebelum tido.kalau boleh amalkan sunnah dengan menggunakkan ubat gigi sugi (colgate).
    2)gunakan floss aka colek gigi.jgn dok biar je lekat kat celah gigi nanti jadi pekasam.
    3)kerap bersihlan kat permukaan lidah kita.bacteria selalu lepak situ dan menjadi penyumbang utama bau busuk bila kita buka mulut atau bercakap.

    nak tahu mulut kita bau??

    1)tanya orang yang kita rasa2 boleh beri jawapan secara jujur sejujurnya.
    2)hembuskan nafas kat saputangan.lpas tu try2 la bau.



    Kebersihan Badan

    Bila ada bau badan mesti kita rasa kurang selesa terutamanya bila nak berinteraksi ngan orang lain.Hubungan sosial akan terjejas dan teramat bahaya la kalau kit tidak amik tindakan mencegah.Benda ini jadi disebabkan peluh yang berada di bawah ketiak ataupun groin.bakteria yang ada kat situ la hasilkan bau bucuk.

    cam mna nak elak??

    1)cuci kawasan yang sepatutnya elok2..pakai sabun bakteria or ape2 jenis2 sabun.
    2)pakai deodorant (untuk laki cadangkan rexona)
    3)tukar baju.sehari atau 2 hari satu baju bukan seminggu baru tukar.


    setakat tu je la kalau hendak dikongsikan untuk tip-tip penjagaan kebersihan.i/Allah kalau diberi kesempatan akan kongsikan lagi macam mna kita nak bergaya,etika-etika pemakain,cara pemilihan baju dan macam-macam lagi.semua ini adalah ilmu2 sampingan yang patut kita tahu disebabkan dalam kehidupan kita islam telah mengajar kita supaya mempraktikkanya secara syumul dari semua aspek sekalipun.So kita sebagai muslim ataupun muslimah perlulah selalu kelihatan sihat,cergas serta smart agar kehidupan kita diberkati Allah.




    1 kritiks:

    1. Unknown said...:

      ikhwan..
      jgn lupa mandi tau.