• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Powered by
  • sAcriFIed....

    Nov 17, 2010
    Bismillah dan assalamualaikum saya ucapkan kepada semua.Hari ni kalendar hijrah menunjukkan 11 zulhijah 1431 iaiu bersamaan hari raya kedua aidiladha.Bila kita cakap tentang hari raya aidiladha masing-masing tahu ia adalah satu perayaan bagi mengingati pengorbanan Nabi Ibrahim yang sanggup menyembelih puteranya yang disayangi iatu Nabi Ismail.Semuanya dilakukan atas dasar keimanan yang kuat bagi melaksanakan perintah Allah.Tapi sejauh mana kita mentafsirkan istilah pengorbanan untuk diemplimentasikan dalam kehidupan kita.Alhamdullilah dengan izin Allah saya pada tahun ini berkesempatan untuk melaksanakan ibadah korban buat kali pertama.

    Banyak yang saya dapat pelajari dan rasa,bilamana ada saat bisikan syaitan yang cuba menyesalkan diri ini untuk melaksanakan ibadah korban.macam-macam perkara terlintas di dalam benak fikiran kenapa la aku masuk korban tahu ni....buat benda lain lagi bagus...tpi saya cuba menguatkan hati dan meanggap ini sebagai satu pengorbanan.Banyak lagi contoh yang kita boleh ambil untuk menjelaskan erti pengorbanan yang sebenarnya.Mari kita lihat kisah-kisah sirah di mana seluruh penduduk mekah yang beragama islam telah berhijrah ke negara Habsyah dengan meninggalkan segala-galanya termasuk harta atau barang-barang perniagaan.Semuanya dilakukan atas keutuhan iman mereka masing-masing bagi melakukan perintah Allah.Marilah kita mengambil serta beramal dengan contoh yang terbaik daripada kalamuallah yang telah diturunkan kepada kita.



    ni disertakan gambar suasana raya haji pada tahun ini.Moga Allah menerima segala amalan yang kita lakukan...






    Allahakhbar!!!



    kedai lemang milik bapa saudara

    2 kritiks:

    1. misz eyesha™ said...:

      assalammualaikum...
      ni mmg kt kg ikhwan nye ke korban ni??

    1. ::pujangga-hidup:: said...:

      wslam..ermm kat kmpung saya...pinang..